donderdag 12 november 2009

Rampstad Rail? Nee!

Toen randstadrail (een verzamelnaam voor de lightrailverbindingen tussen Den Haag en Zoetermeer en Den Haag en Rotterdam) net begon te rijden werd deze door de gebruikers de 'rampstadrail' genoemd vanwege de vele vertragingen en storingen. Nu verbindt dit lightrailsysteem van de HTM en de RET op succesvolle wijze de verschillende vinexlocaties (Leidschenveen, Pijnacker, Berkel) met Rotterdam en Den Haag.

Vroeger reed op het deel wat nu de erasmuslijn heet, een zieltogende NS-verbinding, de hofpleinlijn. De NS had al jaren amper meer in lijn geinvesteerd. Daardoor waren dergelijke oude NS gebouwen nog de bestaande stationsgebouwen. Dit was hard aan vernieuwing toe.




Deze armoedige uitstraling is nu vervangen door strak vormgegeven nieuwe haltes. Het aantal haltes verdeeld over de erasmuslijn is ook nog behoorlijk toegenomen. Daarmee is de ontsluiting van de vinexlocaties door het openbaar vervoer sterk verbeterd. Binnenkort wordt de tunnel van de erasmuslijn naar het nieuwe Rotterdam Centraal voltooid. Daarmee komt ook een einde aan het ongelukkige bestaan van station Hofplein in Rotterdam en het merkwaardige treinviaduct dwars door Noord Rotterdam.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten